Black Friday i Sverige – för att stanna!
Enligt TV4 Nyheterna deltog 7% av svenska butiker (e-handlare och fysiska) i Black Friday under 2013. I år förväntas så många som 19% av butikerna ha deltagit och vi kunde inte undvika att ta pulsen på Stockholm under fredagen. Själva dagen är ju inte speciell i Sverige, men vår spontana känsla är att butikerna förstått att det handlar om att bjuda till – och när många gör det i kör blir konsumenteffekten kraftfull!
Året 2014 har varit speciellt på många sätt för många företag i och med regeringsskiftet som påverkat mer än många hoppats och trott. Vi har möts av reaktionen att året startade bättre än 2013 men att tempot tappat i kraft sedan sommaren och därför blir denna julhandel viktigare än på många år. Att då kunna markera starten med Black Friday är något vi tror kan påverka mycket positivt, även kommande år.
Det kan låta märkligt, men på något sätt är vår samlade uppfattning att denna dag känts löjligt positiv på stan. Både handlare, servicepersonal och kunder har varit på ett strålande humör – trots trängsel på många håll och till viss del förvirring över oväntat låga priser.Med tanke på hur svårt det är att överraska konsumenten anno 2014, när alla marknader pressats genom hög konkurrens, får vi ge årets Black Friday ett mycket högt betyg.
Kan det vara droppen som får bägaren att rinna över till svarta siffror? Vi håller tummarna!